Mercedeksen Lewis Hamilton ja Nico Rosberg pitivät nopeinta vauhtia Australian GP:n perjantain harjoituksissa.
Hamilton oli iltapäivän nopein ennen Rosbergiä, joka jäi puolentoista kymmenyksen päähän tallikaveristaan. Aamupäivällä Hamiltonin auto pysähtyi radan varteen aivan session alussa, joten britti olikin iltapäivällä yksi ahkerimmista radan kiertäjistä.
Kolmanneksi nopein oli Ferrarin Fernando Alonso, joka oli aamupäivällä radan nopein mies. Alonso jäi Hamiltonin ajasta 0,5 sekunnin päähän. Hallitseva maailmanmestari Red Bullin Sebastian Vettel oli iltapäivän neljänneksi nopein, mikä varmasti hieman vähensi pelkoja vauhdin puutteesta. Vettel jäi kärkiajasta yli 0,7 sekuntia.
McLarenin Jenson Button oli ainoa kuljettaja kärkinimistä, joka ajoi aikansa kovemmalla renkaalla. Button oli viidenneksi nopein 0,9 sekuntia perässä maanmiehensä ajasta. Ferrarin Kimi Räikkönen oli seitsemäs, mutta ero kärkeen oli jo yli 1,2 sekuntia. Valtteri Bottas hävisi Räikköselle 22 tuhannesosaa ja oli Williamsillaan kahdeksas.
Tasaista kärjen tuntumassa
Harjoitusten perusteella näyttää siltä, että Mercedes tulee valloittamaan eturivin aika-ajoissa. Hamilton on hieman Rosbergiä vahvempi yhdellä kierroksella, joten britti voi hyvinkin olla huomenna paalupaikalla.
Mercedeksen pahin uhkaaja näyttäisi olevan Button, joka jätti nopean kierroksen ajamatta pehmeillä renkailla. McLaren on käyttäytynyt erittäin sulavasti britin käsissä harjoituksissa, mikä lupaa hyvää loppuviikonloppua silmällä pitäen.
Seuraavassa ryhmässä ovat Alonso, Räikkönen, Vettel, Daniel Ricciardo, Bottas, Felipe Massa ja Kevin Magnussen. Heidän sijoitukset riippuvat pitkälti siitä, että minkälaisilla polttoainekuormilla he ajoivat harjoituksissa toisiinsa nähden.
Räikkösellä on edessään tuskainen lauantai, sillä auto näytti aika vaikealta ajettavalta varsinkin aamupäivällä. Toivottavasti Räikkönen löytää hyvän tuntuman varsinkin autonsa etupäähän. Uskon, että hän aloittaa kautensa kolmannesta tai neljännestä lähtörivistä.
Bottas taistelee suurin piirtein samoista sijoista, joten toivottavasti näemme molemmat suomalaiset aika-ajon viimeisessä osiossa. Tärkein asia hänelle olisi tallikaveri Massan lyöminen aika-ajoissa.
Lotuksella ja Caterhamilla painajaismainen startti kaudelle
Odotin, että Lotuksella olisi vaikea perjantai, mikä kävikin toteen. Pastor Maldonado ei saanut autoa kääntymään juuri ollenkaan, joten mekaanikot joutuivat korjaamaan molempia autoja, jotta edes auton kääntäminen olisi mahdollista. Maldonado viettikin loppupäivän varikolla, kun autoon jouduttiin vaihtamaan voimanlähteeseen liittyviä osia.
Romain Grosjean pääsi ajamaan useamman kierroksen vasta iltapäivällä. Grosjean päättikin päivänsä kauden ensimmäiseen ulosajoon mutkassa numero kuusi. Lotus-auton vasen takaripustus kärsi ulosajossa mittavia vaurioita.
Lotuksen vauhti oli samalla tasolla Marussian kanssa, mikä ei lupaa hyvää tallille, joka taisteli vielä viime kaudella osakilpailuvoitoista. Talli maksaa nyt kallista hintaa talven vähäisistä kilometrimääristä.
Caterhamin Kamui Kobayashi ja Marcus Ericsson jäivät myös ilman aikaa. Kobayashin autoon jouduttiin vaihtamaan uusi voimansiirto, kun taas Ericsson kärsi akkuviasta.
Ensi yönä ajetaan vielä tunnin mittaiset vapaat harjoitukset ennen Suomen aikaa aamukahdeksalta alkavia aika-ajoja.
Seuraa meitä myös Twitterissä
Viimeisimmät kommentit