Kansainvälinen autoliitto FIA julkisti maanantaina Formula ykkösten MM-sarjaan tulevia sääntömuutoksia. Joukossa oli hyviä muutoksia pitkällä aikavälillä katsottaessa, mutta myös yksi täydellinen rimanalitus.
Aloitetaan positiivisilla muutoksilla, sillä tammikuusta 2015 alkaen kaikki F1-tallit joutuvat budjettikaton alle, jonka tarkoituksena on leikata F1-sarjan vuosittain kasvavia kustannuksia.
Budjettikaton myötä saadaan tasoitettua kärkitallien välisiä eroja, jonka pitäisi johtaa tiukempaan kamppailuun radalla. Valitettavasti isot tehdastallit pitävät huolen siitä, että budjettikattoa ei saada kuitenkaan riittävän alas, jotta pienimmät tallit pystyisivät haastamaan tosissaan tehdastalleja koko kauden mittakaavassa.
Kulujen leikkaamisella turvataan toivottavasti myös useamman keskikastin tallin tulevaisuus pitkällä aikavälillä. Pitkin syksyä on nimittäin saatu lukea yhä useamman tallin taloudellisista ongelmista.
Saadaanko renkaat kuntoon?
Tämän kauden avauspuoliskolla nähtiin hyvää kilvanajoa Pirellin renkaiden ansiosta, kunnes Red Bull ja Mercedes valittivat renkaista niin kauan, että muutama rengasrikko Silverstonessa (johtuivat terävästä kanttarista sekä tallien väärinkäyttämistä renkaista) johtivat renkaiden vaihtamiseen. Uudet renkaat sopivat erinomaisesti Red Bullille ja Sebastian Vettelille, joka voitti loppukauden aikana kaikki paitsi yhden kilpailun.
Pirelli järjestää joulukuun 17. – 19. päivä Bahrainissa rengastestejä, joten toivottavasti renkaat saadaan kohdilleen kuten alkukaudesta, jotta renkaita ei tarvitsisi muuttaa toisten mieltymysten mukaan kesken kauden. Renkaiden muuttaminen oli yksi suurimmista syistä tylsään loppukauteen 2013.
F1-kuskeille pysyvät kilpailunumerot
Yksi positiivisimmista uudistuksista oli myös se, että ensi kaudesta alkaen jokainen F1-kuski ajaa pysyvillä kilpailunumeroilla. Se on hyvä asia, sillä kuljettajista pitäisi tulla faneille mielikuva jo pelkästään auton numeron perusteella.
Olisin toivonut, että tallit olisivat saaneet tietyt numerot käyttöönsä kuten esimerkiksi Ferrari numerot 27 ja 28 tai McLaren 7 ja 8. Molemmat tallit ajoivat useita kausia näillä numeroilla ennen kaudeksi 1996 tullutta systeemiä, joka jakaa kilpailunumerot edellisen kauden valmistajien MM-sarjan sijoitusten perusteella.
Ensi kaudella otetaan käyttöön myös viiden sekunnin rangaistukset, mutta niiden rangaistustavat ovat vielä hämärän peitossa. Kuulostaa alustavasti ihan hyvältä ratkaisulta, sillä joissakin tapauksissa, niin varikon läpiajorangaistus on liian kova rangaistus.
Ainoa ongelma tämän rangaistuksen käyttöönotossa on se, että pystyykö tuomaristo pitämään puolueettoman linjan päätöksenteossa. Tuomaristolla on ollut tapana jättää eräitä huippukuljettajia rankaisematta, vaikka he selvästi rikkoisivat sääntöjä, joten toivotaan siihen parannusta tulevaisuudessa.
Täystyrmäys päätöskisan tuplapisteille
FIA päätti myös kokouksessaan, että ensi kauden päätöskilpailusta jaetaan tuplapisteet. Se on aivan käsittämätön päätös, sillä kyseessä on 19 kilpailun MM-sarja, jossa kaikkien kilpailuiden pitäisi olla samanarvoisia.
Mielestäni tuplapisteet olisivat hyväksyttävissä, jos Abu Dhabin GP olisi pidempi kuin muut kilpailut, mutta se on samanmittainen kuin muut. Tuplapisteet eivät ole saaneet järin hyvää vastaanottoa kuljettajien ja fanien keskuudessa.
Kulukatto, rengastesti, pysyvät kilpailunumerot ja viiden sekunnin rangaistukset saavat minulta peukun ylöspäin. Päätöskisan tuplapisteet saavat taas minulta täystyrmäyksen, koska se on täysin F1-perinteiden vastaista. Toivottavasti ne poistetaan päätöskisasta vielä ennen kauden alkua, ettei F1-sarja muistuta kohta tietokone- ja konsolipelejä.
Seuraa meitä myös Twitterissä
Viimeisimmät kommentit