Mercedeksen Nico Rosberg ajoi helppoon voittoon Belgian GP:ssä, kun pahimmat uhkaajat putosivat voittotaistelusta jo avausmutkassa.
Tämän jälkeen Rosbergin oli helppo kontrolloida eroa muihin, joten ero ruutulipulla toiseksi sijoittuneeseen Red Bullin Daniel Ricciardoon oli 14 sekuntia. Kolmanneksi sijoittui takarivistä startannut Mercedeksen Lewis Hamilton, joka olisi voinut olla toinen, mikäli Mercedes-talli olisi vaihtanut hänelle keskikovat renkaat jo 21. kierroksella. Koska Hamilton teki yhden pysähdyksen enemmän, niin hänellä ei ollut mitään mahdollisuuksia saada Ricciardoa enää lopussa kiinni.
Rosbergille voitto oli jo uran 20:s, mikä nostaa hänet Mika Häkkisen ja Kimi Räikkösen rinnalle kaikkien aikojen voittotilastossa. Hamiltonin MM-johto kaventui yhdeksään pisteeseen, kun vielä kahdeksan osakilpailua on ajamatta.
Räikkönen epäonnen soturina
Räikkönen ei taaskaan pystynyt hyödyntämään hyvää lähtöruutuansa, sillä hän joutui avausmutkassa sekä Red Bullin Max Verstappenin että Ferrari-tallikaveri Sebastian Vettelin tönäisemäksi. Tämä aiheutti mittavat vahingot Räikkösen auton pohjalevyyn, mitkä vaikeuttivat ajamista koko loppukisan ajan.
Verstappen ajoi vielä kertaalleen kisassa Räikkösen kylkeen sekä kiemurteli Kemmelin suoralla, sillä tavalla, että ilman jarrutusta Räikkönen olisi ajautunut rajusti hollantilaisen perään. Täytyy olla samaa mieltä Räikkösen kanssa siitä, että jos tuomaristo ei puutu Verstappenin tekemisiin, niin luvassa on vielä iso onnettomuus, missä jollekin tulee käymään huonosti. Toivotaan, että tuomaristo on paremmin hereillä ensi viikonlopusta lähtien.
Vettel oli ruutulipulla kuudes ja Räikkönen yhdeksäs. Maranellossa paineet sen kuin vain kasvavat, joten ensi viikonlopun Monzan kotikisassa on Ferrari-tallin onnistuttava.
Williams sössi Bottaksen kisan
Avauskierroksien kolarit toivat turva-auton radalle, jolloin Williams sortui jälleen kerran suorastaan älyttömään ratkaisuun, sillä he jättivät Valtteri Bottaksen radalle. Kun muut olivat käyneet varikolla, niin Bottas kutsuttiin varikolle, jolloin suomalaiskuski putosi neljänneltä sijalta letkan hännille.
Bottas olisi voinut olla seitsemäs, mutta Williams päästi vasta lopussa suomalaisen ohi tallikaveri Felipe Massan, vaikka Bottas oli selvästi tallikaveriaan nopeampi. Täten McLaren-Hondan Fernando Alonso pääsi sen verran karkuun Bottakselta, että hän ei ehtinyt ajamaan Alonsoa kiinni.
Kun Force India ajoi erinomaisen kisan, Nico Hülkenbergin ollessa neljäs ja Sergio Perez viides, niin Force India nousi autonvalmistajien pistetilanteessa pisteellä ohi Williamsin. Toivottavasti Force India saa pidettyä neljännen paikkansa, sillä he todellakin ansaitsevat sen.
Jos olisin Bottas, niin etsisin kuumeisesti uutta tallia. Williams on menettänyt asemiaan suhteessa kärkitalleihin joka kausi, enkä näe heidän palaavan takaisin kärkikahinoihin lähitulevaisuudessa. Valitettavasti Saksasta kantautuvat huhut kertovat Bottaksen tehneen kaksivuotisen jatkosopimuksen, mikä toivottavasti ei pidä paikkaansa.
Renaultin Kevin Magnussen ajoi rajusti ulos, kun hän menetti autonsa hallinnan Eau Rougen päällä. Onneksi Magnussen näyttäisi selvinneen säikähdyksellä, joten hänen pitäisi olla valmiina ajamaan jo tulevana viikonloppuna. Tämä ulosajo oli jälleen loistava osoitus siitä, että kuinka turvallisia F1-autot nykyään ovat.
Manorin Esteban Ocon ajoi ruutulipulle F1-debyytissään 16:nneksi. On vaikea arvioida, että kuinka hyvin Ocon onnistui, sillä Manor-tallikaveri Pascal Wehrlein kolaroi McLaren-Hondan Jenson Buttonin kanssa avauskierroksella. Myöskään Toro Rosson Daniil Kvjat ei onnistunut, sillä hän jäi 14:nneksi. Tuleva viikko kertoo, että jäikö Belgian GP venäläiskuskin F1-uran viimeiseksi.
F1-sarjaa jatkuu jo tulevana viikonloppuna, kun Monzan legendaarinen rata toimii Italian GP:n näyttämönä.
Viimeisimmät kommentit