Mercedeksen Lewis Hamilton nousi Itävallan GP:n voittajaksi päätöskierroksella, kun hän osui yhteen tallikaveri Nico Rosbergin kanssa.
Paalulta startannut Hamilton näytti alussa karkaavan pahimmilta kilpailijoiltaan, mutta sekä hän että Ferrari-kuskit jäivät odottamaan sadetta, joka ei koskaan saapunut rata-alueelle. Näin kuudennesta ruudusta startannut Rosberg, joka pysähtyi huomattavasti muita kärkikuskeja aiemmin, nousi kärkeen.
Turva-auto saatiin radalle, kun Ferrarin Sebastian Vettel venytti liian pitkälle stoppiaan, jolloin hänen oikea takarenkaansa hajosi pääsuoralla. Vettel joutui keskeyttämään, sillä hänen autonsa pohjalevy oli kärsinyt mittavia vaurioita.
Huikea viimeinen kierros
Turva-auto ei kuitenkaan pysynyt tarpeeksi pitkään radalla, joten Mercedes-kuskit joutuivat pysähtymään vielä lopussa kertaalleen. Tämä nosti Red Bullin Max Verstappenin hetkellisesti kärkeen, mutta hän joutui enimmäkseen keskittymään Ferrarin Kimi Räikkösen takana pitämiseen, sillä Mercedes-kuskit pääsivät suhteellisen nopeasti nuoren hollantilaisen ohi.
Näin voittotaistelu käytiin Mercedes-kuskien välillä, mikä näytti ratkenneen jo Rosbergille, kunnes Hamilton aloitti raivoisan takaa-ajon. Rosberg sortui viimeisen kierroksen avausmutkassa ajovirheeseen, jolloin Hamilton pääsi hänen imuunsa mutkan ulostulossa.
Rosberg ei kuitenkaan aikonut luovuttaa, vaan ajoi päin ulkokurvissa ollutta Hamiltonia, mikä rikkoi saksalaiskuskin etusiiven. Näin Hamilton nousi voittoon dramaattisten vaiheiden jälkeen. Rikkinäisellä autolla nilkuttanut Rosberg ylitti ruutulipun neljäntenä. Samalla saksalaisen MM-johto kaventui vain 11 pisteeseen.
Rosberg selitteli kisan jälkeen, että hänellä oli suuria ongelmia jarrujen kanssa viimeisellä kierroksella, eikä hän ymmärtänyt syytä Hamiltonin ”aikaiselle” käännökselle. Nyt on kyllä saksalaisella kova mietinnän paikka, sillä hän ajoi täysin suoraan Hamiltonia päin. Näyttää vahvasti siltä, että Rosbergilla ei vaan pää kestä tiukoissa paikoissa.
Tuomaristo antoi kisan jälkeen Rosbergille kymmenen sekunnin aikasakon (ei vaikuttanut sijoitukseen), kaksi rangaistuspistettä sekä huomautuksen rikkinäisellä autolla ajamisesta. Tuo kymmenen sekunnin rangaistus oli suorastaan vitsi tuomaristolta, mikä osoittaa taas kerran sen, ettei Mercedes-kuskeja rangaista yhtä kovalla kädellä kuin muita. Tuomaristo pohti asiaa yli kolme tuntia, kun itse olisin antanut 25 sekunnin rangaistuksen huomattavasti lyhyemmässä ajassa. Mikä on rangaistus, jos sinä et edes kärsi siitä mitään?
Räikkönen palasi palkintokorokkeelle
Räikkönen lähti matkaan neljännestä ruudusta ja ohitti lähdössä Force Indian Nico Hülkenbergin, jonka vauhti kisassa oli täysin surkeata. Alkukierroksilla suomalaiskuski kiidätti Ferrarinsa myös Jenson Buttonin McLaren-Hondan ohi. Taktiikkavirhe pudotti hänet Red Bullien taakse, mutta suomalainen lopulta kampesi itsensä Daniel Ricciardon ohi. Jos Sergio Perezin ulosajo ei olisi tuonut keltaisia lippuja, niin Räikkönen olisi päässyt vielä Verstappenin ohi.
Tämä oli hyvä näpäytys taas niille median edustajille, jotka nostivat päätään Monacosta lähtien. Ferrarin kannalta harmittavinta oli Vettelin keskeytys, sillä hyvä pistepotti jäi saamatta, kun tallin taktiikkamiehet jäivät odottamaan olematonta sadetta.
Williamsilla umpisurkea viikonloppu
Williamsille ei jäänyt paljoa kerrottavaa tästäkään viikonlopusta, sillä heillä ei ollut valikoimassaan tarpeeksi pehmeitä renkaita, joten pehmeämmät renkaat sulivat alle liian nopeasti. Valtteri Bottas oli kuitenkin yhdeksäs, joten hän sai edes kaksi pistettä kasaan.
Tallikaveri Felipe Massan kisa meni piloille, kun talli joutui vaihtamaan vanhan mallin siiven brasilialaisen autoon, mikä tarkoitti starttia varikon portilta. Vauhti ei ollut Massallakaan missään vaiheessa kohdillaan, joten hän keskeytti hieman ennen loppua.
Huolestuttavaa on se, että Red Bull Ringin piti olla yksi Williamsin vahvimmista radoista, mikä ei lupaa hyvää jatkoa ajatellen. Valitettavaa Bottaksen kannalta on se, että kaikki kärkipaikat näyttävät olevan täytettyjä, joten parempia ajopaikkoja ei näyttäisi olevan lähiaikoina horisontissa.
Wehrlein otti Manorille kauden avauspisteen
Pascal Wehrlein sivusi jo aika-ajoissa Manorin parasta aika-ajosijoitusta, eikä hän kisassakaan jäänyt kauas tallin ennätyksestä. Kun Perez ajoi lopussa ulos, niin Wehrlein otti jäännöspisteen Manorille. Wehrlein haastoi myös lopussa tiukasti Bottaksen jopa yhdeksännestä sijasta. Näin Sauber on ainoa talli vielä ilman MM-pisteitä.
Edellisen kerran tämä häntäpään talli saavutti MM-pisteitä Monacon GP:ssä kaudella 2014, kun edesmennyt Jules Bianchi toi autonsa ruutulipulle yhdeksäntenä.
Muita MM-pisteille yltäneitä erikoismaininnan ansaitsevia oli Button kuudennella sijallaan, sillä brittikuski jätti tänä viikonloppuna Fernando Alonson täysin varjoonsa. Romain Grosjean palautti tulokastalli Haasin takaisin MM-pisteille, kun ranskalainen oli maalissa seitsemäs. Lauantain aika-ajoissa moottoririkon kärsinyt Toro Rosson Carlos Sainz nousi myös hienosti takajoukoista kahdeksanneksi.
F1-sarja jatkuu jo tulevana viikonloppuna legendaarisella Silverstonen radalla, kun vuorossa on Britannian GP.
Viimeisimmät kommentit