Kausikoosteen luvussa neljä tarkastellaan F1-sarjan nuorimmalla kuskikaksikolla ajaneen Toro Rosson menneeseen kauteen.
Toro Rossolle vaihtuivat molemmat kuljettajat kaudelle 2015, kun Jean-Eric Vergne siirtyi Formula E:hen ja Daniil Kvjat Red Bullille. Italialaistiimin auto oli myös selvä edistysaskel verrattuna viimevuotiseen.
Kauden avanneessa Australian GP:ssä tehtiin F1-historiaa, kun Max Verstappen osallistui vasta 17-vuotiaana kaikkien aikojen nuorimpana kuljettajana kuninkuusluokan osakilpailuun. Verstappenista olisi tullut historian nuorin MM-pistemies myös Australiassa, ellei hän olisi kärsinyt moottoririkkoa kisan puolivälin jälkeen. Hollantilaisnuorukainen sai sen kunnian nimiinsä seuraavassa kisassa Malesiassa, kun hän ajoi ruutulipulle seitsemäntenä.
Lukuisien ajovirheiden, teknisten vikojen sekä kolareiden jälkeen Verstappen palasi MM-pisteille Itävallassa. Unkarissa hän saavutti kauden parhaimman suorituksensa, kun hän oli peräti neljäs. Verstappen toisti vielä suorituksensa Yhdysvaltojen GP:n neljännellä sijallaan. Loppukaudesta hollantilainen oli kuuden kisan mittaisessa pisteputkessa, mikä rikkoo Toro Rossolla ajaneen Sebastian Vettelin tekemän ennätyksen kaudelta 2008.
Verstappenin tallikaverina ajoi Carlos Sainz Jr, joka on kaksinkertaisen rallin maailmanmestarin Carlos Sainzin poika. Sainzille kyseessä oli Verstappenin tavoin ensimmäinen kausi kuninkuusluokassa.
Sainz avasi MM-pistetilinsä heti Australiassa, jonka jälkeen alkukaudesta hän otti pisteitä myös Malesiasta, Espanjasta ja Monacosta. Kesän aikana Verstappen alkoi saamaan niskalenkkiä tallikaveristaan, mutta molempien pistepottia vähensi myös lukuisat tekniset viat. Sainzin parhaimmaksi sijoitukseksi jäi seitsemäs sija Yhdysvaltain GP:ssä.
Pahin hetki koettiin Venäjän GP:n aika-ajoissa, kun Sainzin auto paiskautui rajusti seinään, mutta espanjalainen selvisi rytäkästä ilman vammoja. Sainz pystyi osallistumaan seuraavana päivänä ajettavaan kisaan.
Sainz keräsi vain neljäsosan Toro Rosson pisteitä, kun italiaslaistiimi tuplasi kauden 2014 MM-pisteensä, mutta sijoitus pysyi seitsemäntenä. Alkukaudesta Toro Rosso oli jopa hivenen isoveljeään (Red Bull) nopeampi, mutta Red Bull meni edelle kehitystyön ansiosta.
Kausi 2015 antaa Toro Rossolle hyvän asetelman tulevalle kaudelle, jolloin Verstappen ja Sainz haluavat varmasti hämmentää lisää kärkitaistelua.
Viimeisimmät kommentit