Sade pilasi lähes koko toisen harjoitusosion torstaina Monacossa.
Sade iski Monacon radalle juuri ennen kuin kuljettajat olivat lähdössä harjoittelemaan aika-ajovetoja superpehmeillä renkailla. Näin ollen parhaat ajat ajettiin poikkeuksellisesti kovemmilla renkailla.
Mercedekset olivat Lewis Hamiltonin johdolla harjoitusten nopeimpia. Hallitseva maailmanmestari löi tallikaveri Nico Rosbergin yli 0,7 sekunnilla, mutta uskon, että aika-ajoissa aikaero tallikaverusten välillä on huomattavasti pienempi. Toistaiseksi nopeiden kierrosten ajaminen on näyttänyt Hamiltonille helpommalta, joten uskoisin hänen ottavan paalun sunnuntain kilpailuun.
Räikkönen tuskaili rengaslämpöjen kanssa
Kimi Räikkösellä oli useamman kuljettajan tavoin, niin vaikeuksia saada rengaslämpöjä kohdilleen torstaina. Räikkösen Ferrari-auto näytti varsinkin sadekelillä todella levottomalta, joten vaikka sadekeli tekisi ajamisesta haastavamman, niin toivotaan sateiden pysyvän poissa Monacosta.
Jos on kuivaa, niin Räikkönen käy kovan taistelun tallikaverinsa Sebastian Vettelin kanssa kolmannesta sijasta. Vettel näyttäisi saavan kasaan helpommin nopeita kierroksia kuin tallikaverinsa, joten saksalaisella on edelleen pieni niskalenkki Räikkösestä.
Williams testasi taas muista poikkeavalla ohjelmalla, joten tallin kuljettajat löytyivät tuloslistalta kymmenennen sijan huonommalta puolelta. Monacon rata oli viime kaudella Williamsille huonoin rata, mutta tämän kauden auto on tähän mennessä ollut vahvempi hitaissa mutkissa.
Uskon, että Williamsit miehittävät Valtteri Bottaksen johdolla kolmannen rivin aika-ajoissa, mutta erityisesti Red Bullin Daniel Ricciardo kärkkyy lähietäisyydeltä Williams-kaksikon virheitä.
Lähtöruutu on tärkeämpi kuin missään muualla
Monacon radalla ohittaminen on valitettavasti lähes mahdotonta, vaikka olisit useita sekunteja edellä menevää autoa nopeampi. Näin ollen lähtöruudulla on huomattavasti suurempi rooli kilpailun kannalta kuin muualla.
Jos haluat lähteä Monacossa hyvästä lähtöruudusta, niin sinun on onnistuttava kahdessa asiassa: ajoituksessa ja virheiden minimoinnissa. Kun lähdet nopealle kierrokselle, niin et saa missään nimessä jäädä ruuhkaan. Tässä asiassa on juuri Monacossa epäonnistunut monesti joku kärkitallien kuljettajista. Myös puhdas kierros on tärkeässä roolissa, sillä lyhyellä radalla pienkin virhe maksaa useita lähtöruutuja. Riskejä täytyy ottaa, jos haluaa saada kaiken irti autostaan, mutta virheisiin ei ole varaa.
Sää voi myös heittää oman mausteensa Monacossa, sillä vuorien takaa tulevat sateet voivat muuttaa voimasuhteita sekunneissa. Sade-ennuste lupaa ainakin tällä hetkellä lauantaille aika pientä todennäköisyyttä sateille.
Lauantaina ajetaan vielä tunnin mittaiset harjoitukset ennen Suomen aikaa klo. 15 alkavia aika-ajoja.
Viimeisimmät kommentit