Ferrarin Kimi Räikkönen sekä Williamsin Valtteri Bottas joutuivat pettymään lauantain sateisissa aika-ajoissa Malesiassa.
Ferrari-talli sortui virheeseen, sillä he päästivät Räikkösen mahdottomaan väliin radalle, kun kuljettajilla oli kiire radalle sateenuhan takia. Räikkönen putosi ensimmäisenä ulos viimeisestä aika-ajosta, joten hän starttaa huomiseen kilpailuun 11:stä lähtöruudusta. Ferrari on onnistunut nyt jo kahtena viikonloppuna pilaaman suomalaisen viikonlopun, joten nyt vähän herätystä siellä varikolla!
Hupaisaa luettavaa oli Ferrarin tallipäällikön Maurizio Arrivabenen kommentit aika-ajojen jälkeen, joissa hän syytti Räikköstä huonosta aika-ajosta. Eipä Räikkönen voinut asialle mitään, sillä hän ei voinut pudottautua letkassa taaksepäin, koska sadepilvet leijuivat radan päällä sekä renkaat olisivat olleet kaukana optimilämpötiloista nopealla kierroksella. Kuljettajan tehtävä ei ole myöskään tuijottaa sadetutkaa, jos tallipäällikkö puolustelee seuraavan kerran alaistensa virheitä tässä asiassa.
Tärkein asia Räikköselle huomisessa kilpailussa on selvitä avauskierroksesta ilman osumia, mikäli tämä huomenna tapahtuu, niin suomalaisella pitäisi olla kaikki edellytykset kuuden joukkoon.
Kun Räikkönen putosi taistelusta, niin pöytä oli kuin katettu Williamsille, mutta sade nähtävästi vaikuttaa tälläkin kaudella heidän autonsa suorituskykyyn. Bottas jäi yhdeksänneksi, kun taas tallikaveri Felipe Massa oli seitsemäs.
Lotuksen Romain Grosjean sai kaksi lähtöruutua rangaistusta, sillä hän kiilasi varikkoboksistaan sääntöjenvastaisesti muiden eteen toisen aika-ajon alussa. Grosjean olisi pitänyt pudottaa hännille, sillä hän hyötyi tästä sääntörikkomuksesta merkittävästi sateen ansiosta. Bottas nousee ranskalaisen rangaistuksen myötä kahdeksanneksi.
Williamsit taistelevat kisassa yhdessä Räikkösen kanssa sijoista neljän ja kuuden väliltä.
Vettel säväytti aika-ajoissa
En ymmärrä, että miksi näitä kaukokisoja pitää ajaa niin älyttömän myöhään paikallista aikaa, sillä Malesiassa sataa yleensä useammin illalla kuin päivällä. Ei ole mitään järkeä siinä, että odotellaan sitä sateen loppumista, kun sama oltaisiin voitu välttää aloittamalla ratatapahtuma jo tuntia tai kahta aikaisemmin. Eikä kyseessä ole ensimmäinen kerta, kun sateen loppumista odotellaan Malesiassa.
Mercedeksen Lewis Hamilton ajoi toisen kerran peräkkäin paalupaikalle, mutta tällä kertaa hallitsevan maailmanmestarin kovin kilpakumppani ei tullutkaan oman tallin sisäpuolelta. Ferrarin Sebastian Vettel kiilasi itsensä Hamiltonin rinnalle eturiviin. Mercedeksen Nico Rosberg joutui tyytymään kolmanteen lähtöruutuun.
Vettelin on pakko hyökätä startissa, sillä se on todennäköisesti ainoa tilaisuus haastaa Hamiltonia, joka kärkipaikan pitäessään tulee karkaamaan muilta, jolloin Vettel ja Rosberg ratkaisevat keskenään palkintokorokkeen viimeiset paikat.
Muita aika-ajoissa onnistuneita olivat Red Bull-kaksikko Daniel Ricciardo ja Daniil Kvjat, Toro Rosson Max Verstappen sekä Sauberin Marcus Ericsson. Red Bull hyödynsi täydellisesti Ferrarin ja Williamsin vaikeudet, jolloin Ricciardo oli neljäs ja Kvjat viides. Verstappen ajoi kuudenneksi, kun tallikaveri Carlos Sainz jäi vasta 15:nneksi sateen takia. Ericsson starttaa yhdeksännestä lähtöruudusta, kun viidenneksi Australiassa sijoittunut Felipe Nasr joutuu lähtemään 16:sta lähtöruudusta.
Jenson Button löi kymmenyksellä Fernando Alonson McLaren-tallikaverien kaksintaistelussa. McLaren tarvitsee muiden keskeytyksiä, jos he aikovat avata pistetilinsä Malesiassa. Marussia pääsee ensimmäistä kertaa tällä kaudella kisaan mukaan Roberto Merhin ja Will Stevensin toimesta, vaikka kumpikaan kuljettaja ei alittanut 107 prosentin karsintarajaa.
Malesian GP:n starttivalot sammuvat kesäaikaan siirtymisen jälkeen aamukymmeneltä Suomen aikaa.
Viimeisimmät kommentit